Sportminded!?

01-03-2020

Tijdens een volle week met veel uren sport voor de studenten komt er een vraag bij me op. In dit blog lees je wat ik me afvraag over de sportcultuur op school, de verschillen in sportcultuur tussen België en Zuid-Afrika en de verschillen tussen een privéschool en een school van de overheid.

De stage loopt tot nu toe goed en nu ik mijn draai wat betreft schoolwerk beter gevonden heb, beleef ik er nog meer plezier aan. Op dinsdag vervang ik een les van een leerkracht en geef ik zwemmen aan studenten die willen trainen voor het interhouse swim gala. Dit is een zwemwedstrijd van SCS waarbij studenten van de high school tegen elkaar strijden in verschillende zwemdisciplines. Binnen SCS zijn er twee teams gevormd als het om sporten gaat. 'The Harriers' en 'Bateleur'. Studenten uit deze teams zwemmen tegen elkaar in individuele wedstrijden. Woensdagnamiddag vindt het evenement plaats. Er zijn veel personeelsleden om te helpen, de studenten zijn enthousiast en zorgen al drummend, zingend en juichend voor een gezellige en sportieve sfeer. Want ondanks dat er twee teams zijn gemaakt, studeert iedereen aan dezelfde school en heerst er zeker ook een vriendschappelijke sfeer. Voor mij erg leuk om weer een sportevenement mee te maken. Mooi om te zien dat de school zich inzet op het gebied van sport. Naast het zwemmen zelf is ook het contact met de leerkrachten goed en gezellig. Dit alles zorgt ervoor dat de familiale sfeer die er hangt bij SCS weer tot uiting komt.

De teams van SCS staan klaar voor het interhouse swim gala
De teams van SCS staan klaar voor het interhouse swim gala

De vraag waarom scholen in België niet zoveel in dergelijke wedstrijden/evenementen investeren speelt bij me op. In mijn ogen zitten er tal van voordelen aan de schoolsportcultuur die ik hier in Zuid-Afrika als maar meer waardeer. Kinderen kunnen deelnemen aan sportactiviteiten op school zonder dat er een (betalend) lidmaatschap bij een club of vereniging nodig is. Daardoor wordt sport voor een breder publiek bereikbaar. Ook komen de leerlingen in contact met verschillende takken van sport en hoeven ze niet één specifieke sport te kiezen. Voor hun motorische ontwikkeling is dat voordelig en het draagt tevens bij aan een gezondere levensstijl. Jong geleerd is immers oud gedaan. Het lijkt mij het overwegen van het opzetten van meer sport op scholen in Vlaanderen waard (al ben ik me ervan bewust dat ik als student lichamelijke opvoeding niet volledig objectief tegen dit onderwerp aankijk... 😉). 

Waar ik me bewust van ben is dat ik momenteel stage loop op een privéschool. Dit zorgt voor een aantal mogelijkheden die een school die ingericht is door de overheid niet tot haar beschikking heeft. De faciliteiten op SCS zijn ver buiten het bereik van een school waarvan het budget dusdanig beperkt is dat er niet eens voldoende en degelijke toiletten kunnen worden aangelegd. Sterker nog: de sportfaciliteiten zijn voor Vlaamse scholen al jaloersmakend. Een voetbalveld, kunstgrasveldje, eigen zwembad... Het verschil in (financiële) mogelijkheden en faciliteiten is enorm groot. Het voelt soms dan ook oneerlijk en dat is het naar mijn mening ook wel. Misschien toch geen schoolsport en de prioriteit leggen bij het voorzien van gelijke onderwijskansen voor iedereen? Het is behoorlijk gecompliceerd. 

Na volgende week organiseer ik samen met mijn medestudenten een sportproject op een school in de community. Tijdens het project zal ik de verschillen zelf gaan ervaren. Even terug naar de schoolsport. Kijkend naar de faciliteiten in Vlaanderen blijf ik toch van mening dat meer uren sport op school zeker het overwegen waard is. Vergelijken met een andere cultuur is goed en laat je (in ieder geval mij) nogmaals stilstaan dat er een hele hoop mogelijkheden en middelen voor handen zijn in Vlaanderen en dat dit lang niet overal en altijd vanzelfsprekend is. Echter betekent het vergelijken met en het stilstaan bij een andere cultuur in mijn ogen niet dat je je eigen ontwikkeling moet stopzetten. Wat dat betreft lijkt mij het invoeren van extra uren sport op school (als ook het organiseren van schoolsportcompetities) goed om te ontwikkelen. Ik ben ervan overtuigd dat dit niet alleen een gunstig effect heeft voor de studenten op lange termijn (gezonde levensstijl en minder sedentair gedrag), maar zeker ook bijdraagt aan een kwaliteitsvol schoolbeleid. Mijn mening is dat sport het fysieke en mentale welzijn van de studenten kan vergroten wat de sfeer op school ten goede zal komen. Dat het welzijn van een student rechtstreeks in verband staat met zijn/haar leerprestaties is immers bekend. Tot zover mijn gedachtegang over de schoolsport. Ik ben benieuwd hoe ik er tegenaan kijk na het sportproject dat de tweede week van maart van start gaat. 

Na de assembly (een samenkomst met de hele school), die vaste prik is op vrijdagochtend, begint 's middags het weekend. We hebben dit weekend paardgereden door de bush in het wildlife estate. Een mooie ervaring om dit te paard te doen.
's Avonds gaan we, na in de middag voor school te hebben gewerkt, uiteten bij Hat & Creek. Een mooi restaurant en erg lekker eten. Zeker een plek om eens terug te komen. Zondagochtend staan we wederom vroeg op om te gaan ziplinen in Graskop. Dit is 1,5 uur rijden van Hoedspruit, maar de weg er naartoe alleen al is dik de moeite waard. We komen door buitenwijken waar we geconfronteerd worden met het verschil tussen het rijkere Hoedspruit en de arme sloppenwijken in Bushbuckridge. Het landschap verandert geleidelijk naar wat bergachtiger terrein. Prachtig om doorheen te rijden. De omgeving bij de zipline is ook erg mooi. De activiteit zelf is eerder mooi door het uitzicht dan dat het spectaculair is, maar leuk is het zeker. Op de terugweg genieten we nog een keer van het uitzicht voordat we de rest van de dag doorbrengen in de lodge.


© Joep Baetsen
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin